Nej, det finns ingen tjejöl (men däremot flera tusen ölgäris)
Om tjejer dricker öl? Jamen, självklart! Men efter fem år som ölskribent hade SMAKAs gästskribent Sanna Lindberg börjat tvivla – tills hon fick ett gruppförslag på Facebook om att gå med i Ölgäris. Hon kontaktar grundaren Josefine Törnqvist och hösten 2020 kan de skåla för att Sveriges snabbast växande ölförening fyller tre år.
Så klart tjejer dricker öl. Men efter fem år som ölskribent hade jag börjat tvivla. Envetet försökte jag i varje text jag skrev lyfta ölets bredd och mångfald, både som dryck, men också bland människorna som omgav den. Med andra ord letade jag konstant efter tjejer som på ett lika naturligt sätt som killar kunde exemplifiera och berätta.
Jag hade nästan slutat gå på ölmässor, drog mig för ölbarer och muttrade i det tysta över att de var så ”omysiga” och maten så fet och förutsägbar. Och alla journalistprovningar jag gick på var jag år efter år oftast ensam tjej. Detta samtidigt som ölutbudet i Sverige exploderade. Nya bryggerier öppnade överallt, ölets bredd breddades ytterligare och kvaliteten blev bara bättre och bättre. Öl hade aldrig varit roligare – men det saknades något.
RECEPT: Otippad superkombo – satsa på brittiskt julöl till banankaka
Nykläckt community för ölälskande tjejer
En dag dyker det upp ett gruppförslag på Facebook – Ölgäris. Gruppen har 300 medlemmar och till synes bara tjejer. Jag googlar gäris – ”tjejer, kvinnor, brudar – ett förortsslang” – och ansöker om medlemskap. Sedan sitter jag stum och skrollar igenom det knappt veckogamla flödet. Det dricks öl, tipsas om öl, planeras ölträffar och provningar, virkas ölcoasters och alla är precis lika lyckliga som jag över gruppens existens.
LÄS OCKSÅ: Frida Lund vill få fler vinhaggor att våga ta plats i vinets värld
Efter tre månader har Ölgäris över 3 000 medlemmar och jag kontaktar Josefine Törnqvist, gruppens grundare. Hon är lika överväldigad som jag. Vi verkar parallellt i samma bransch, jag som journalist och hon som marknadsansvarig hos en ölimportör, utan att vi har stött in i varandra tidigare. Våra historier är nästan identiska.
Från 300 till över 8 600 ölgäris
I februari 2018 skriver jag en artikel om Ölgäris i Dagens Nyheter som börjar så här:
”Josefine Törnqvist hade stått en hel dag och serverat öl på en av Sveriges största ölmässor – hur många tjejer som kommit förbi? Kanske fem…”
RECEPT: När drack du senast (jul)öl till fish n’ chips i burgartappning?
Josefine jobbar med öl, älskar öl och dricker öl. Men inspirationen började vackla, mycket på grund av den djupt rotade ölkulturen där tjejer helt enkelt inte förväntas dricka öl.
– Jag tittade ut över besökarna och det var bara män. Intellektuellt vet jag att tjejer också dricker öl och många gånger är minst lika intresserade och kunniga. Men vart var de?”
I dag har Ölgäris över 8 600 medlemmar på Facebook. Inledningsvis var Josefine som värd aktiv och la upp bilder på öl, kom med tips och höll små liveprovningar, men gruppen blev snabbt självförsörjande på inlägg. Det dröjde inte länge förrän användarna, med Josefines Ölgäris-pin på bröstet, hittade en stark gemenskap också i barer och på mässor.
Numera (också!) en ideell förening
För att utveckla gruppen och mer aktivt verka för en mer jämställd ölbransch grundade Josefine en kompletterande ideell förening.
– Det finns så mycket jag vill göra och efterfrågan på provningar, event och aktiviteter är stor, tillsammans med styrelsen blir det arbetet mycket enklare, förklarar hon.
Glädjande nog känns min och Josefines historia smått mossig när vi skålar för att Ölgäris fyller tre år. Att tjejer dricker öl är precis så där självklart som vi båda var övertygade om. Men i bredare kretsar behövs det påminnas om, vilket blev extra tydligt i samband med föreningens kampanj #detfinnsingentjejöl i anslutning till internationella kvinnodagen tidigare i år.
– Jag tror det handlar okunskap och om att tjejer fortsatt är kraftigt underrepresenterade. Det har i sig varit ett problem, men vårt arbete med Ölgäris är starkt välkomnat från många delar av branschen. Det är fler än vi som vill ha en mer jämställd ölkultur och Ölgäris har visat sig vara ett bra verktyg för det, avslutar Josefine.
Det vintras för julöl
Snart är det jul igen och därför passade Sanna Lindberg på att ringa upp Lise Ljungman, Ölgäris sekreterare, för att ställa några frågor om julöl till. Lise har jobbat i ölbranschen i sju år och är verksam på Nya Carnegiebryggeriet där hon bland annat håller ölprovningar.
Vad är julöl för dig?
– Tidigare var ju julöl framförallt en mörkare, sötare och något starkare lager. I dag har julöl utvecklats till att inkludera fler stilar och du kan hitta julöl av alla olika typer, vilket är en väldigt rolig utveckling. Som öldrickare är det lätt att hitta ett julöl att gilla och föredra.
När och varför dricks julöl?
– Eftersom sortimentet har växt har också tiden att dricka julöl förlängts. De många ölen passar till mycket av maten den här tiden på året, men glöm inte att ett dagens julbord ser väldigt olika ut i olika hem och att det också påverkar vilket typ av öl som passar till maten.
Vilken typ av julöl föredrar du och varför?
– Ho ho, det är som att fråga vilken stil av öl du föredrar framför alla andra. Omöjligt att svara på! Alla stilar har sitt tillfälle och på mitt julbord ser jag gärna en blandning av stilar så att jag verkligen kan matcha öl till alla julens smaker, oavsett om det är en mörk lager, en välhumlad ale eller en syrlig suris. Men okej – en julig IPA till kryddiga revbensspjäll eller en Barley Wine framför brasan med pepparkakor och en bit blåmögelost har jag väldigt svårt att tacka nej till...